The Slave Trade is Alive and Kicking

WFP

Fighting world hunger

onsdag 17. februar 2010

Endelig er Norge på karte...

Jeg sitter å nerder på dataen min, mens tvn står på tv2. Vanligvis ser jeg ikke på nyheter. Jeg vet, jeg vet. Det er viktig å holde seg oppdatert med hva som skjer i samfunnet runt seg, men jeg makter det bare ikke. Jeg blir så sinna og trist. Å det er ALLTID noe som bare irriterer meg grenseløst. Men også fordi jeg tror om man ser for mye nyheter så blir man en smule blasfert. Men uansett, tilbake til poenget.
Jeg sitter alltså å knør med pc'n, da jeg plutselig hører dette.

15. februar gikk åtte indianerhøvdinger i British Columbia til sultestreik i 29 timer — en time for hvert av de 29 norskeide oppdrettsanleggene som befinner seg innenfor deres territorier i British Columbia.

Den kanadiske motstanden mot norsk oppdrett føres an av organisasjonen Pure Salmon Campaign. Med seg på laget har de urfolk, forskere og miljøvernere. Organisasjonen mener at laksefarmene er årsak til at villaksen er i ferd med å dø ut. Med villaksen ute av spill står ørn, grizzlybjørn og urinnvånernes tradisjonelle levesett i fare.

– I Norge synger villaksen på siste verset grunnet lakselus og rømming. Tendensen er nå nøyaktig den samme i British Columbia. Vi er nødt til å ta affære før villaksen forsvinner også der, sier Don Stanford i den internasjonale organisasjonen Pure salmon campaign til Dagens Næringsliv.






Jeg kjenner jeg blir grusomt sinna nor jeg hører dette. Kanskje Pakistan hadde riktig da de beskylte Norge for å være annsvarlig for miljøkrisen. Eller, vi er vel ikke annsvarlig for hele greia, men med en holdning som denne fortjener vi tittelen. Se på den grusome holdningen det norske folkeet viser. Først ødleger vi den vakre naturen runt oss, og nor den synger på siste verset. Ja, da springer vi bare å tar noen andre sin bakhage, tramper på kulturen deres og ødlegger likegjerne naturen der også.

Og bare sån helt til slutt, så lurer jeg på en ting..

Tenk på all den oljen Norge har stjelt fra jorda, tror du ikke det vil ha noen form for konsekvens?

1 kommentar:

  1. Ja leste om indianerne her om dagen i avisen, bra de får mediedekning iallefall. Vi som har et eget urfolk her til lands burde jo iallefall ikke ta vekk naturressurser fra urfolk i andre land! Det er jo rett og slett frekt. Vi har jo masse kyst, og elver med fisk i vårt eget land. De hadde jo invitert Kong Harald til å prate med dem, men han var visst for opptatt til å se på Norge tape i OL.

    SvarSlett