The Slave Trade is Alive and Kicking

WFP

Fighting world hunger

søndag 17. januar 2010

Menneskehandel på Haiti

Nyhetene har vert tunge og fryktelige å lese den siste uken. Ja, nå tenker jeg på den grusome katastrofen som har rammet Haiti. Det er helt forferdelig. Folk mistet sine hjem, sin familie, sitt liv. Alt på en og samme dag. Men det stopper ikke med det. Mens store deler av den vestlige verden holder pusten, og vrir seg for å finne en måte å hjelpe disse stakkars menneskene på, sitter det noen jævler og gnir seg i henda og tenker profitt. Nå frykter Unicef at enkelte vil utnytte situasjonen til å drive med menneskehandel av barn og unge.


- Hvis ikke barna blir gjenforent med foreldrene sine kan de bli utsatt for overgrep, vold og misbruk i form av menneskehandel. Det er viktig å huske på at dette forekommer i normale situasjoner, og ingenting tilsier at det blir mindre aktuelt når katastrofer skjer, sier generalsekretær i Unicef Norge, Kjersti Fløgstad, til Dagbladet.


Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blogge om katastrofen på Haiti, grunnen er at jeg synes det er så grusomt at jeg rett og slett ikke klarer å finne ordene som skal til. Nor jeg ser bildene i avisen eller på nyhetene kjenner jeg tårene presse og jeg får frysninger over hele kroppen. Men dette er så grusomt at jeg måtte bare si noe. Jeg skulle ønske det var noe mere jeg kunne gjøre. Men det er så stort, og grusomt at man føler seg helt hjelpesløs her man sitter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar