The Slave Trade is Alive and Kicking

WFP

Fighting world hunger

søndag 6. september 2009

Har nazistene rett til å ytre sin mening?

Eg vart temmelig skremt da eg leste et innlegg i dagbladet i kveld. Her fortelles det at Nynazistene holder ofte møter under poletiets beskyttelse i Tyske byer. Lørdagen var det et slikt møte. Der møttes det omkring 700 nynazister på en parkeringsplass i Dortmund. Heldigvis (mener ialefall jeg) møtte mellom 2000 - 3000 antinazister for å mot demonstrere. Jeg vet vi har ytringsfrihet, og dette er jo en bra ting. Men i slike tilfeller skremmer det meg. Disse menneskene fyller sine og andres hoder med skumle idealer og fordømmende tanker. 12 personer ble vist skadet i dette sammenstøte og 10 av de uheldige var politifolk. Jeg synes dette er veldig bedrøvelig. Antinazistene skader mer saken en å hjelpe den nor de kaster brusten på politiet. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal mene om saken. I det ene øyeblikket ønsker jeg å fordømme disse møtene og si at jeg synes det skulle vert ulovlig å ytre slike meninger. Men nor jeg tenker meg om så er jo ytringsfrihet en viktig menneskerettighet. Og hvor går linjen? nor man først begynner og forby en mening hvor enkelt blir det ikke da å forby flere? Dette er en vanskelig sak, jeg skulle ønske at folk hadde lert av 2. verdenskrig og at dette ikke lengre var en problemstiling vi hadde måtte ta stilling til.

les mer om saken >her<

9 kommentarer:

  1. Synes det er dumt at de skulle bli så voldelige mot politiet.. Hvorfor kan ikke vi leve sammen. Alle sammen!

    SvarSlett
  2. Disse menneskene fyller sine og andres hoder med skumle idealer og fordømmende tanker.

    For det gjør ikke anti-nazistene i grunnen når de samler seg for å kaste stein på mennesker som har all rett til en fredlig samling ?
    Og her aksepterer du rett fram at alle de 700 var nazister. Idag er innvandringskritiske grupper = nazister.

    SvarSlett
  3. jeg sier jo at jeg syns det er svært beklageli at antinazistene velger å ty til vold. Jeg støtter absolutt at de møter opp for å vise at idealene til nazistene absolutt ikke er akseptable. Det fins ingen rasse som er bedre en andre raser. Jeg syns ikk at innvandringskritiske grupper = nazister. men det er stor forskjell på å være kritisk til invandrere og på å fremme nazistiske tanker.

    SvarSlett
  4. Stine Elise Eriksen, Oslo6. september 2009 kl. 23:49

    JEg reager på overskriften "...nazistbråk". Det var ikke nazistene som bråket og utførte vold det var de som demonstrerte i motnazistene. Så "Minst tolv skadd i anti-nasiztbråk" hadde kanskje vært en bedre tittel?

    Selvfølgelig så bør nazister i likhet med kommuister og andre med ekstreme meninger få ytre seg fritt så lenge de holder seg innenfor norsk lov. Har vi plass til partier som Rødt så har vi også plass til nazister.

    SvarSlett
  5. Stine Elise Eriksen, Oslo6. september 2009 kl. 23:58

    Jeg glemte å skrive at det burde være absolutt null-toleranse for de som bruker vold til å forstyrre lovlige demostrasjoner.

    SvarSlett
  6. Seff burde det være null tolerangse for vold. Men burde det virkelig lovt å fremme nazistiske tanker om hat og rase skille. Se hva det førte til under 2. verdenskrig.

    SvarSlett
  7. Stine Elise Eriksen7. september 2009 kl. 23:50

    Før andre verdenskrig var verden anderledes enn i dag. I USA var det raseskille, Storbritania behandlet mennesker over hele verden som undermennesker, det samme gjorde Frankrike og andre kolonimakter. Jødene hadde blitt trakasert og forfulgt i flere hundre år, det var derfor de var så sene med å reagere på diskrimineringen i Tyskland. Sett i fra dagensverden så var verden anno 1938 rasistisk, brutal, diskriminerende og Tyskland var ikke de verste. Hitler ble til syvende og sist ansvarlig for langt færre dødsfall enn Stalin og Mao, likevel tillater vi kommunister å snakke offentlig. To kommunister kommer antageligvis til å bli valgt inn på Stortinget. Og det er greit, vi bør akspetere politiske meninger som ikke er helt mainstream.

    Jeg har inntrykk av at de høyreekstreme stortsett ønsker å begrense innvandring og er opptatt av at "den hvite rase" overlever. Det er egentlig ikke så mye mer ekstremt enn AP og FRP.

    SvarSlett
  8. Petter Falch Rasmussen8. september 2009 kl. 20:56

    Fordømmende ytringer som nazisme er misbruk av ytringsfrihet. Selv om det er lov å ha hammer og sag, og å bruke dem, har vi ikke lov til å hamre folk i hodene sine, eller sage dem. Jeg vil ikke si at å misbruke fysisk makt, og lage "bråk" er så mye verre enn det, egentlig.

    SvarSlett
  9. Sant sant:) Men jeg syns alltid det er unødvendig å ty til vold. det er bare å synke til demses nivå..

    SvarSlett